Nép+zene TZ I. Összefoglaló és tanácsok
Értsd az órai anyagot, a munkafüzetet! A munkafüzet segítségével kell gyakorlati feladatokat megoldani.
Témakörök - feladatok
- Népdalelemzés: kottakép és hallott bemutatás alapján az előadásmód, sorszerkezet, dallamvonal, hangsor és hangkészlet, és végül a stílus megállapítása.
- Írástudás: ritmusértékek felismerése, használata, betűkottából öt vonalas kottába átírás, öt vonalas kotta szolmizációval való ellátása.
- Egyéb „nép” témakör: főbb bartóki dialektusterületek és táncdialektusok helye, magyar népi hangszerek felismerése kép és hang alapján
FEJBŐL!!! A tanult népdalok memorizálása- dalok megtalálhatók PDF-ben a tantárgyi oldalon (Dalok menüpont), csak az adott versszakszámmal kell tudni!
- Fehér fuszulykavirág 3 vsz
- Dunaparton 1 vsz
- Hol jártál az éjjel cinegemadár 2 vsz
- Virágok vetélkedése 2 vsz
- Én az éjjel 3 vsz
- Általmennék 2 vsz
- Kis kút kerekeskút 2 vsz
- Bonchidai 4 vsz
- Házunk előtt jégverem 2 vsz
- Piros kancsó 1 vsz
Javaslatok a tanuláshoz
- Legyen teljes a munkafüzeted!
- Értsd is, amit leírtál, különben nem fog menni a doga. Nem magolni, hanem érteni kell a dolgokat! Ha valamit nem értesz, olvasd át az odavonatkozó részt a tantárgyi oldalon található jegyzetekből (Nép1 és Zene1)
- Keresd meg a legfontosabb fogalmakat, csinálj esetleg egy tartalomjegyzéket magadnak!
- Nézd át a gyakorlati feladatokat és a dolgozatokat!
- Népdalok memorizálásához javaslat: énekeld át, dallammal sokkal könnyebb memorizálni, ne az utolsó estére hagyd, mert nem fog menni!
Tanácsok dogaíráshoz és utána
- legelőször olvasd végig a feladatokat, mérd fel, mennyit tudsz, kábé milyen nehezek a feladatok, mennyi időt igényelnek, próbáld meg beosztani az időt
- próbálj meg rájönni, hogy egy-egy feladat melyik témakörhöz tartozik, melyik tudás megértését méri
- a feladatok nagy része a tudásod alkalmazását mérik, nem (csak) a tanulást, hanem az értést
- kezdd azokkal, amik jól mennek, ez egyrészt sikerélményt ad rögtön az elején, másrészt már nyugodtabb leszel, hogy megvan egy része a dolgozatnak
- ha nem megy egy feladat, ne ülj rajta egy órát, kezdj bele másikba, és térj vissza rá, ha már nincs más dolgod
- fontos, hogy pontosan olvasd el a feladatot, és arra válaszolj; az sem jó, ha mindent leírsz, az sem, ha mást, mint ami a kérdés, ha csak azt írod le, amit kell, időt is nyersz
- ha egy doga rosszul sikerült, a legnagyobb hülyeség a tanár szeme láttára elégetni, szétaprítani, felnégyelni vagy esetleg kilőni az űrbe a dolgozatot: egyrészt ez nem egy szimpatikus viselkedés (tehát nagyon rossz politika, magad alatt vágod a fát), másrészt egy rosszul sikerült dogából sok minden kiderül: az is, hogy mit tudtál, miről hitted azt, hogy tudod és hogy mit kellett volna valójában tudni. Mivel a javító hasonló az első dogához, abból érdemes tanulni, bármekkora rajta a nemkívánatos jegy...
A lényeg: ha tisztán játszol, mindent magadnak köszönhetsz, emellett minden alkalommal újra lehet kezdeni, és bizonyíthatod a tudást és az akaratot. Sok sikert életed minden megmérettetésén!